Zalecenia pozabiegowe

Usunięcie zęba
  • Umieszczony przez chirurga tampon należy przygryzać przez około 20 min. po czym należy go wypluć. Niewielkie krwawienie może się utrzymywać do kilkunastu godzin po zabiegu. Jeżeli krwawienie jest obfite i utrzymuje się przez dłuższy czas należy skontaktować się z lekarzem dentystą
  • 2 godziny po zabiegu nie należy nic jeść ani pić
  • 24 godziny po zabiegu:
    • – nie wolno spożywać żadnych gorących pokarmów i napojów
    • – nie wolno palić
    • – nie wolno pić alkoholu
    • – nie wolno płukać jamy ustnej
    • – należy unikać intensywnego wysiłku fizycznego
    • – szczotkować okolicy po usuniętym zębie
    • – każdorazowo po ekstrakcji zęba zaleca się stosowanie zimnych okładów
  • Kilka dni po ekstrakcji zaleca się spożywanie miękkich i nie wymagających intensywnego żucia posiłków
  • Zimne okłady powinny być odizolowane od skóry ręcznikiem i przykładane z przerwami w celu uniknięcia odmrożenia
  • W razie bólu przyjąć lek przeciwbólowy (zgodnie z zaleceniami lekarza)
  • Nie dotykać okolicy pozabiegowej. Obecność nalotu w zębodole poekstrakcyjnym jest czymś normalnym i nie powinno stanowić podstaw do obaw.
  • Usunięcie szwów (jeżeli zostały założone) w terminie 7 dni od zabiegu
  • W razie utrzymującego się obrzęku lub szczękościsku należy zawiadomić lekarza

Co powinno skłonić do kontaktu z dentystą?

• Pojawienie się wysokiej gorączki po zabiegu.
  • Utrzymujące się obfite krwawienie.
  • Silne dolegliwości bólowe, których nie łagodzą tabletki przeciwbólowe i które nie zmniejszają się z upływem kolejnych godzin i dni po zabiegu.
  • Zaostrzenie uprzednio sukcesywnie łagodniejących dolegliwości bólowych.

Narastanie obrzęku po upływie trzech dni od zabiegu. Sama obecność obrzęku po takim czasie nie powinna niepokoić, po trzech dobach od zabiegu powinien on jednak stopniowo zanikać.

Leczenie kanałowe
  • Nie należy gryźć ani przeżuwać pokarmów po stronie gdzie odbywa się leczenie kanałowe aż do momentu całkowitego odbudowania zęba wypełnieniem lub koroną. W przeciwnym wypadku osłabiona struktura zęba może pęknąć znacznie komplikując leczenie.
  • Nie spożywać posiłków dopóki działa znieczulenie
  • Po zakończeniu leczenia kanałowego mogą (ale nie muszą) występować chwilowe dolegliwości bólowe leczonego zęba przez około 7 dni od momentu zakończenia leczenia. W razie konieczności można zażyć leki przeciwbólowe lub przeciwzapalne po wcześniejszej konsultacji z lekarzem.
  • W przypadku wystąpienia obrzęku (opuchlizna policzka) należy skontaktować się z lekarzem.
  • 6 miesięcy po zakończeniu leczenia kanałowego należy wykonać kontrolne zdjęcie RTG.
Wypełnienie

Spożywanie posiłków

• Po zabiegu odbudowy zęba nowoczesnym materiałem światłoutwardzalnym stosowanym w naszej klinice w zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań do spożywania pokarmów oraz płynów bezpośrednio po wyjściu z gabinetu stomatologicznego. W przypadku odbudowy zębów przednich materiałami wysoce estetycznymi lekarz może zalecić unikanie pokarmów oraz płynów barwiących w kilka godzin po zabiegu.
  • Jeżeli zabieg wykonywany był w znieczuleniu miejscowym należy unikać spożywania pokarmów do momentu ustąpienia znieczulenia gdyż w łatwy sposób można uszkodzić struktury jamy ustnej poprzez przygryzienie.

Nadwrażliwość

W przypadku wrażliwych zębów lub głębokich wypełnień w niektórych przypadkach może występować krótkotrwała, zanikająca nadwrażliwość zęba na bodźce takie jak temperatura (ciepło, zimno) oraz nagryzanie. W przypadku braku poprawy lub nasilenia się dolegliwości w przeciągu 7 dni od zabiegu należy skontaktować się z lekarzem prowadzącym.

Implanty

Po zabiegu wszczepienia implantów zębowych niezbędne jest stosowanie się do poniższych zaleceń:

• higienę jamy ustnej należy utrzymywać w idealnym stanie, unikać szczotkowania okolicy wszczepu aż do momentu zdjęcia szwów.
  • antybiotykoterapia i środki przeciwbólowe według zaleceń lekarza
  • zimne okłady w pierwszym dniu po zabiegu w celu zmniejszenia ewentualnego obrzęku
  • stosowanie płukanek zawierających w swoim składzie chlorheksydynę (Eludril, Corsodyl) 14 dni po zabiegu. Bezpośrednio po zabiegu (1 dzień nie stosujemy płukanek)
  • unikanie dużego wysiłku fizycznego w okresie jednego miesiąca czasu od zabiegu
  • zdjęcie szwów 10-14 dni po zabiegu
  • uczęszczanie na wizyty kontrolne (wg. zaleceń lekarza)
  • zakaz palenia w pierwszym tygodniu po zabiegu
  • zakaz spożywania alkoholu przez 7 dni od zabiegu
  • zakaz korzystania z sauny oraz solarium przez jeden miesiąc od zabiegu
  • po zdjęciu szwów należy szczotkować pozabiegową okolicę miekką szczoteczką
  • przez okres 14 dni nie można użytkować protez (jeżeli są). Po tym okresie protezy powinny zostać dostosowane do warunków.
  • miękka dieta czyli spożywanie pokarmów płynnych i półpłynnych
  • czasami po zabiegu implantacji mogą wystąpić sińce lub krwiaki – wynika to z normalnych procesów gojenia i nie należy się tym przejmować.

Bardzo prosimy o przestrzeganie wyżej wymienionych zaleceń ponieważ mają one bardzo duży wpływ na prawidłowy przebieg leczenia.

Schemat wizyt kontrolnych po wszczepieniu implantów (jeśli lekarz nie zaleci inaczej):

• zdjęcie szwów 7-10 dni po zabiegu
  • dostosowanie protez (jeżeli są) 14 dni po zabiegu
  • wizyta kontrolna po 3 miesiącach od momentu wszczepienia implantu w żuchwie (szczęka dolna) lub 6 miesięcy od momentu wszczepienia implantu w szczęce (szczęka górna)
  • wizyta kontrolna co 6 miesięcy połączona z higienizacją jamy ustnej od momentu wykonania odbudowy protetycznej na implantach
Wybielanie

• 90 min. zakończeniu wybielania zębów można pić jedynie wodę mineralną (bez dodatku cytryny), ponieważ żel wybielający powoduje poszerzenie porowatej tkanki szkliwa, co prowadzi do znaczącej wrażliwości zębów na czynniki barwiące.
  • 48 godzin po zabiegu można stosować jedynie białą pastę do zębów oraz nie używać płynów do dezynfekcji jamy ustnej.
  • 48 godzin po zabiegu stosowanie białej diety według tabelki poniżej:

48 godzin po zabiegu można jeść:

48 godzin po zabiegu można pić:

48 godzin po zabiegu nie można jeść:

48 godzin po zabiegu nie można pić:

ryż, białe sosy, makarony, ziemniaki, jajka gotowane bez żółtek, kurczak (gotowany), ryby (gotowane), jogurty naturalne, białe sery, produkty mleczne białe, pieczywo białe, płatki śniadaniowe, banany wodę mineralną (bez cytryny), białe alkohole (wyłączając jasne piwo), mleko produktów kolorowych i koloryzujących jak np: czekolady, buraczków, ciemnych sosów, zup (wszystkich), wędlin, pasztetów, serów żółtych i topionych, warzyw surowych i gotowanych, owoców (z wyjątkiem bananów) kawa, herbata, soki, coca-cola itp., czerwonego wina, piwa jasnego i ciemnego, kolorowych alkoholi

Po upływie 48 godzin od zabiegu wybielania zębów można spożywać wszelkiego rodzaju napoje oraz produkty. Należy jednak pamiętać, iż częste spożywanie produktów oraz napojów barwiących będzie powodowało szybsze przebarwianie się zębów.

Sinus lift
  • Krwawienie może trwać do kilku godzin po zabiegu – gaza powinna być przyłożona przez pierwsze 20-30 minut i zmieniona, jeśli zachodzi taka potrzeba;
  • Przez pierwsze 24 godziny staraj się utrzymywać głowę na pewnej wysokości i ochładzać twarz lodem;
  • Nie przemywaj i nie wypluwaj przez pierwsze 72 godziny – może to spowodować wypłukanie strupa i mniej efektywne gojenie się rany;
  • Przez pierwsze 4 tygodnie pod żadnym pozorem nie można wydmuchiwać nosa;
  • 48 godzin po zabiegu nie powinno się myć zębów w pobliżu miejsca operacji;
  • Przez przynajmniej 3 dni po zabiegu pij płyny przez słomkę;
  • Unikaj płynów do płukania zębów – używaj roztworu soli trzy razy dziennie przez tydzień;
  • Unikaj gorących, ostrych i chrupiących pokarmów;
  • Miękka dieta powinna być stosowana przez pierwsze 24 godziny;
  • Osoby palące nie powinny palić podczas rekonwalescencji, ponieważ może to spowodować nieprawidłowe gojenie się rany;
  • Spożywanie alkoholu jest niedozwolone podczas używania leków przeciwbólowych.
  • Wysiłek fizyczny zabroniony jest przez 2 pierwsze tygodnie od momentu wykonania zabiegu
Skaling i piaskowanie

Po zabiegu higienizacji jamy ustnej (skaling i piaskowanie) może wystąpić niewielka przejściowa nadwrażliwość zębów i dziąseł. Każdorazowo po zabiegu higienizacji oferujemy lakierowanie zębów w celu zniwelowania tego objawu.

Prosimy o stosowanie się do poniższych zaleceń:

• stosowanie zaleconych przez lekarza szczoteczek, past, płukanek, nitek oraz innych przyborów do codziennej higienizacji jamy ustnej
  • nie spożywanie pokarmów w przeciągu 2 godzin od zabiegu zdjęcia kamienia nazębnego
  • dokładne i delikatne szczotkowanie zębów według instrukcji udzielonych przez lekarza stomatologa lub higienistkę stomatologiczną
  • w dniu zabiegu unikać palenia papierosów, spożywania kwaśnych produktów oraz napojów mogących przebarwiać zęby typu soki porzeczkowe, aroniowe, czerwone wino a także jedzenia buraczków lub jagód.

Klinika Stomatologii Cyfrowej

Implanty, ortodoncja, protetyka w jednym miejscu.

Jeśli mieszkasz w Warszawie lub okolicach i szukasz kliniki stomatologicznej, to trafiłeś w dobre miejsce. Jesionowa Dental Clinic to ośrodek mieszczący się w Michałowicach, w którym znajdziesz pomoc z zakresu protetyki, ortodoncji oraz implantów. Klinika oferuje szereg różnych usług, wśród których można wyróżnić m.in.: stomatologię zachowawczą i dziecięcą, wybielanie zębów, ortodoncja i protetyka cyfrowa, a także endodoncja mikroskopowa oraz diagnostyka radiologiczna.

Ośrodek leczniczy Jesionowa Dental Clinic ma do dyspozycji nowoczesny sprzęt i urządzenia takie jak np. specjalistyczne skanery, drukarki 3D, tomografy oraz mikroskopy stomatologiczne i przyrządy ultradźwiękowe.

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi usługami i sprawdzenia Galerii Uśmiechu, w której widać efekty naszych prac.