Endodoncja

Czym jest leczenie kanałowe?

Endodoncja, czyli leczenie kanałowe, zajmuje się leczeniem nieodwracalnych zapaleń miazgi zęba. To ostatni ratunek przed usunięciem zęba i jedyny sposób, żeby przywrócić jego właściwe funkcjonowanie. Polega na usunięciu zakażonego lub obumarłego nerwu (czyli miazgi) znajdującego się w części koronowej i kanałach biegnących w korzeniach zęba oraz wypełnieniu tych miejsc specjalnym materiałem (Gutta Percha).

Kiedy leczenie kanałowe jest konieczne?

Endodoncja jest niezbędna, gdy w nerwie powstanie stan zapalny, wynikający z ciągłego działania czynników drażniących (jak ubytki próchnicowe), lub na skutek urazu mechanicznego – uderzenia w ząb, nadmiernego obciążenia czy złamania korony zęba. Również ścieranie się twardych tkanek zęba w przypadku bruksizmu może skutkować zapaleniem miazgi. Stan zapalny niekiedy doprowadza do martwicy nerwu. Jeśli do tego dojdzie, z upływem czasu bakterie wywołują rozpad gnilny miazgi i powstanie zgorzeli.
Silny ból, który towarzyszy stanom zapalnym i martwicy nasila się, gdy przyjmowane jest jedzenie oraz napoje. Wtedy na ogół pacjent decyduje się na wizytę u stomatologa, który niezzwłocznie podejmuje decyzję o podjęciu leczenia.

Jak wykonywane jest leczenie kanałowe?

Leczenie trwa od jednej do kilku wizyt. Czasem konieczne jest jego odroczenie ze względu na różne okoliczności, jak wysięk w kanale, nieustępujący ból czy utrzymujący się stan zapalny. W tym czasie podawane są odpowiednie lekarstwa o działaniu przeciwzapalnym, bakteriobójczym czy wysuszającym kanał.
Jeśli jednak odroczenie nie jest niezbędne, lekarz kontynuuje leczenie. Odbywa się ono w kilku etapach:
•    podjęcie decyzji o leczeniu na podstawie zdjęcia radiologicznego bądź zaobserwowanych objawów
•    znieczulenie pacjenta; jeśli okazuje się, że doszło do rozwinięcia zgorzeli, znieczulenie nie jest potrzebne
•    otwarcie komory zęba, umożliwiające usunięcie martwej lub żywej miazgi przy pomocy specjalnych narzędzi (pilników)
•    odkażanie, poszerzanie kanałów
•    wypełnienie kanałów pastą, która potem się utwardza, lub gutaperką z dodatkiem pasty (gutaperka to materiał produkowany w formie ćwieków, przypominających kształtem kanał, w którym są umieszczane). Kanały zamyka się na stałe, co uniemożliwia przedostawanie się bakterii
•    założenie podkładu, czyli materiału oddzielającego kanały od plomby
•    wypełnienie zęba poprzez założenie wypełnienia kompozytowego, onlay lub korony. Najlepszą i najpewniejszą opcją jest onlay lub korona.

Jakich efektów można się spodziewać po leczeniu kanałowym?

Endodoncja jest niezwykle skuteczna i bezpieczna. Doświadczenie i wysokie umiejętności naszych lekarzy sprawiają, że wykonywane w gabinecie Jesionowa-Dental Clinic leczenie kanałowe jest najlepszym sposobem na przyniesienie ulgi i zapewnienie sobie zdrowia bez skutków ubocznych. Sam zabieg jest dość czasochłonny, zajmuje od ok 30 min do jednej godziny, dzięki czemu lekarz może spokojnie wykonać wszystkie niezbędne czynności.

Czy leczenie kanałowe boli?

Dzięki znieczuleniu miejscowemu, które wykonuje lekarz stomatolog, pacjent nie odczuwa bólu podczas trwania zabiegu. Poddając się leczeniu kanałowemu, można całkowicie zapomnieć o tym, że ząb kiedykolwiek sprawiał problemy i na nowo cieszyć się codziennymi przyjemnościami.

Jaka jest alternatywa dla leczenia endodontycznego?

Jedyną alternatywą dla leczenia kanałowego zęba jest ekstrakcja czyli usunięcie zęba. Pojedynczy brak zęba, który nie zostanie odpowiednio szybko wypełniony spowoduję, że sąsiednie zęby będą się przesuwać, zaburzając zwarcie oraz narażając je na zwiększone ryzyko zmian próchnicowych.

Czego należy spodziewać się po leczeniu kanałowym zęba?

Wszystkie kanały zęba zostały znalezione, wyczyszczone i szczelnie wypełnione. W ten sposób wyeliminowane zostały wszystkie bakterie oraz tkanki w stanie zapalnym, które powodowały ból zęba. Naturalną rzeczą jest to, iż występuje wrażliwość przeleczonego zęba jeszcze kilka dni po zabiegu, a wszystko to wynika z naturalnych procesów gojenia. Jest to normalny objaw, który zwykle mija w ciągu kilku dni od zakończenia leczenia.

Co należy zrobić po leczeniu kanałowym?

Leczenie kanałowe jest pierwszym z kilku etapów przywracania zęba do jego pełnej funkcji. Prawidłowa odbudowa po leczeniu endodontycznym jest bardzo ważna i zapewni długoczasowy efekt leczenia. Po zakończonym leczeniu endodontycznym należy wykonać ostateczną odbudowę zęba. W zależności od tego w jakim stanie znajdował się ząb przed podjęciem leczenia lub jak przebiegało jego leczenie konieczne może być wykonanie: onlay (w przypakdu gdy zachowana jest duża część leczonego zęba) lub wkład koronowo korzeniowy i koronę ( w przypadku dużego zniszczenia tkanek twardych).

Jaka jest prognoza dla zęba leczonego kanałowo?

Prawidłowo przeleczony kanałowo ząb wraz z prawidłową odbudową ostateczną może przetrwać tyle co każdy zdrowy ząb. Konieczne są jednak okresowe wizyty kontrolne oraz odpowiednia higiena.

Jaka jest gwarancja, że leczenie kanałowe się powiedzie?

Działanie na żywym organizmie sprawia, że nawet prawidłowo przeprowadzone leczenie kanałowe nie daje pełnej gwarancji sukcesu. Badania kliniczne wskazują jednak, że dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik leczenia i materiałów sprawia, że 95% przypadków leczenia kanałowego kończy się pomyślnie.