Twoje centrum diagnostyczne

Diagnostyka radiologiczna

Diagnostyka radiologiczna to nowoczesny sposób badania pacjenta, który polega na rozpoznaniu choroby i skutków urazów przy pomocy zdjęcia RTG.
Dzięki odkryciu promieniowania rentgenowskiego w 1895 roku medycyna zyskała rewolucyjny sposób diagnozowania wewnętrznych chorób i urazów. Rozwój tej metody i ciągłe ulepszanie sprzętu usprawniły pracę lekarzy i sprawiły, że narzędzia chirurgiczne w ocenianiu stanu narządów wewnętrznych oraz kości stały się niemal zbędne. Diagnostyka radiologiczna umożliwia wykrycie złamań, zmian chorobowych, ciał obcych, a także ustala ich dokładną lokalizację. Dzięki temu medycyna może działać szybciej, skuteczniej i bezinwazyjnie. Podstawą leczenia każdej choroby jest prawidłowa diagnoza – bez niej nawet najdroższe leki i leczenie nie pomogą.
Nasz gabinet z powodzeniem korzysta z tej metody diagnozowania. Dzięki diagnostyce radiologicznej lekarz stomatolog może sprawdzić stan poszczególnych zębów i tkanek okołowierzchołkowych szczęki lub żuchwy, stawu skroniowo – żuchwowego a także zatok szczękowych.

Co może wykryć diagnostyka radiologiczna?

Wszystkie zmiany, których nie da się rozpoznać poprzez badanie wewnątrzustne zębów i błony śluzowej, takie jak próchnica, torbiele, guzy czy nowotwory. Jeśli nie zostaną ujawnione odpowiednio wcześnie, odzyskanie zdrowia będzie bardzo utrudnione. Również konsekwencje rozmaitych urazów czy nadliczbowe zęby można zbadać i podjąć decyzję w kwestii ich leczenia czy usuwania.
Zęby badamy na dwa sposoby. Jednym z nich jest zdjęcie wewnątrzustne, dzielące się na zdjęcia przylegające i zgryzowe. Przylegające obejmuje zwykle trzy zęby, a więc niewielką przestrzeń, dzięki czemu można dokładnie zbadać konkretny ząb i korzeń. Wykrywa torbiele, guzy, a także zęby nadliczbowe. Zdjęcie zgryzowe umożliwia skontrolowanie wad zgryzu, położenia niewidocznych zębów, kamienia w przewodzie ślinianki oraz innych zmian.
Zewnątrzustne badania pozwalają ocenić uszkodzenia twarzoczaszki w wyniku urazów lub zmian chorobowych. W naszej klinice wykonujemy następujące rodzaje zdjęć zębowych:

• Pantomogram
  • Tomografia szczęki lub żuchwy
  • Tomografia zatok
  • Zdjęcie cefalometryczne
  • Zdjęcie stawów skroniowo-żuchwowych
  • Pojedyncze zdjęcie zębowe
  • Zdjęcie skrzydłowo zgryzowe

Planowanie leczenia implanto – protetycznego również wymaga wykonania zdjęć RTG. Pozwala to na ocenę jakości i ilości tkanki kostnej oraz warunków anatomicznych. Wszystko to jesteśmy w stanie ocenić wykonując tomografię, która pozwala nam szczegółowo zaplanować zabieg wszczepienia implantu.

Kiedy powinniśmy zdecydować się na RTG zębów i kości?

Zdjęcia RTG stosujemy przy różnego rodzaju urazach i chorobach w obrębie twarzoczaszki, a także chorobach przyzębia, tkanek kostnych, stawu skroniowo – żuchwowego i nowotwory. Również próchnicę, torbiel, kamicę ślinianek, złamania czy ubytki pooperacyjne rozpoznaje się przy pomocy zdjęć. Szybkie wykrycie zmian chorobowych zwiększa szanse na wyleczenie.

Jak przebiega badanie?

W zależności od typu badania, lekarz stomatolog umieszcza kliszę rentgenowską w ustach pacjenta (badania wewnątrzustne) lub kładzie na niej jego głowę (badanie zewnątrzustne).  W pierwszym przypadku pacjent sam przytrzymuje kliszę palcem i znajduje się w pozycji siedzącej. Jeśli wykonywane jest badanie pantomograficzne, pacjent musi stać nieruchomo, podczas gdy aparat rentgenowski przesuwa się wokół jego głowy.

Czy promieniowanie może mi zaszkodzić?

Absolutnie nie. Pojedyncze badanie RTG nie stanowi zagrożenia dla zdrowia – nie należy się obawiać konsekwencji napromieniowania. Nie mogą mu się poddawać jedynie kobiety w ciąży.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdjęć radiologicznych?

Tutaj znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, dotyczące miedzy innymi:

• Co to jest pantomogram?
  • Co to jest zdjęcie RVG (pojedyncze zębowe)?
  • Co to jest tomografia komputerowa?
  • Co to jest zdjęcie cefalometryczne?
  • Czy potrzebne jest skierowanie?
  • Jak często powinno się wykonywać pantomogram?